راهنمای جامع لیزر موهای زائد در بارداری

فهرست مطالب

آیا لیزر موهای زائد در بارداری عوارض دارد؟

رشد و نمو موها امری معمولی و رایج است و این فرایند در دوران بارداری افزایش پیدا می کند. زیرا هورمون ‌هایی که در زمان بارداری ایجاد می ‌شوند، روی رشد و میزان رشد بسیار تاثیر گذاشته و حتی چرخه رشد موها هم دچار تغییر و تحول می ‌شود و موهایی که در بدن و سر رشد می کنند، بسیار فعال ‌تر می ‌شوند. البته نباید نگران این مسئله بود؛ زیرا بعد از تولد نوزاد این روند از بین رفته و رشد موها به حالت اولیه خود بر می گردد. خانم ‌هایی که نسبت به این قضیه حساسیت دارند، به فکر لیزر موهای زائد در بارداری می ‌افتند که در ادامه می خواهیم در مورد انجام این روش توضیحاتی را ارائه دهیم.

لیزر موهای زائد

یکی از روش ‌های موثر در از بین بردن موهای زائد بدن لیزر است که متخصصین این کار با دستگاه لیزر پرتو نوری را به قسمت ‌های مورد نظر که دارای موهای زائد است، متمرکز می کنند. این پرتو نور معمولا رنگدانه ‌های مو که به رنگ تیره است را نشانه می ‌رود و گرمای زیادی را از ساقه ‌های مو به فولیکول موها انتقال می ‌دهد. اگر گرمای این پرتو نور بتواند فولیکول مورا به طور کامل از بین ببرد دیگر هرگز مو در آن قسمت رشد نخواهد کرد؛ ولی اگر فقط به آن آسیب وارد کند، احتمال دارد موهای آن قسمت دوباره رشد کند و فقط کمی نازک ‌تر خواهد بود.

در مورد لیزر موهای زائد در بارداری باید گفت، به دلیل اینکه هورمون ‌های بارداری چرخه رشد موها را دچار تغییر می کنند، موها فعال ‌تر می شوند. زمانی که مو به رشد کامل می ‌رسد، استراحت یعنی به تلوژن می ‌رسد و بعد از گذشت مدتی شروع به ریزش می کند. در زمان بارداری ریزش موها بعد از رشد کامل به تاخیر می ‌افتد و خانم‌ ها به فکر لیزر موهای زائد می افتند که در ادامه این مطلب به دلایل منع این کار در دوران بارداری می ‌پردازیم.

آیا می ‌توان در دوران بارداری لیزر موهای زائد را انجام داد؟

انجام ندادن خدماتی مانند: هایفوتراپی، تزریق بوتاکس و … در دوران بارداری برای افراد قابل درک است ولی درک اینکه می ‌توانند لیزر موهای زائد در بارداری را انجام دهند، کمی سخت ‌تر است؛ زیرا هنوز تحقیقات محکم و درستی به دست نیامده که آیا این کار احتمال بروز خطر دارد یا خیر! ولی با توجه به موقعیتی که خانم ‌های باردار دارند و جنینی که در رحم خود می ‌پرورانند، نمی ‌توان برخی از تحقیقات و آزمایش ‌ها را روی این خانم ‌ها انجام داد.

انجام لیزر موهای زائد هم یکی از کارهایی است که بهتر است به بعد از زایمان موکول شود؛ زیرا هنوز هیچ متخصصی با اطمینان نمی ‌تواند بگوید که این کار در زمان بارداری بی‌خطر است. چرا که هیچ دستورالعمل یا تحقیقی در این رابطه انجام نگرفته است و تنها برای جلوگیری از بروز خطرهای ناشناخته توصیه می ‌شود، از این کار در زمان بارداری پرهیز شود. اولین موردی که باید به آن توجه کرد عوارض و خطراتی است که امکان دارد، نور لیزر به جنین وارد کند و هنوز این مسئله ثابت نشده است و دومین مورد به این علت است که شاید تعادل هورمونی در زنان به هم بخورد و هورمون ‌های اندروژن و استروژن بیشتر شوند. این موجب افزایش رشد موهای زائد در قسمت ‌های مختلف مانند: گردن، سینه، شکم و… در دوران بارداری شده که با این وجود انجام لیزر موهای زائد در بارداری مفید نخواهد بود.

راهنمای جامع و محدودیت ‌هایی که در زمان لیزر مو‌های زائد در دوران بارداری وجود دارد.

قبل از اینکه خانم باردار اقدام به انجام لیزر کند، باید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کند و با در نظر گرفتن شرایط جنین و سلامت خود بهترین روش را انجام دهد. روش ‌های جایگزین دیگری برای رفع موهای زائد در دوران بارداری وجود دارد و شامل کرم ‌های موبر هم می ‌شود که روشی بسیار مطمئن در دوران بارداری است. اگر خانمی تصمیم به انجام لیزر موهای زائد در بارداری گرفته است، باید توجه کند که حتما از بهترین دستگاه لیزر با توان پایین  استفاده کند.

چرا که میزان حرارت تولید شده توسط این دستگاه کمتر است و از ایجاد آسیب به جنین هم کاسته می ‌شود. طبق توصیه پزشکان برای لیزر در دوران بارداری بهتر است، قسمت ‌های حساس بدن مانند تحتانی شکم انجام نشود؛ زیرا بیشترین حساسیت در این قسمت وجود دارد و ریسک بروز ناراحتی و تحریک برای جنین و مادر ایجاد می ‌شود. انجام لیزر در این دوران در زمان ‌های مشخص و محدود باید انجام بگیرد؛ یعنی در اوایل بارداری باید از این کار خودداری کرد و اگر نیاز به این کار است در سه ماهه دوم و با هماهنگی و مشورت پزشک این کار انجام شود.

طبق توضیح پزشکان بعد از اینکه لیزر در این دوران انجام گرفت، باید به موارد مهمی در مراقبت درست و مناسب از پوست اعمال شود که شامل استفاده از ضد آفتاب‌های مناسب و عدم تماس با مواد تحریک کننده و… بوده که باید به آنها حتما توجه شود.

خطرات یا عوارض لیزر موهای زائد در بارداری

انجام لیزر در دوران بارداری می ‌تواند منجر به بروز مشکلات و عوارضی شود که تعدادی از این خطرات شامل موارد زیر می شوند:

  • ایجاد تغییرات هورمونی
  • تاثیر بر روی تغذیه نوزاد
  • عوارض تحریکات پوستی
  • خطر تماس با دیگر اعضای بدن
  • تاول و اسکار و ایجاد لک
  • ایجاد تغییر در رنگ پوست
  • رشد دوباره موهای زائد

اصلی ‌ترین نکته‌ای که در دوران بارداری مورد توجه است، ایمنی و سلامت مادر و جنین است و هنوز تحقیقات درست و مناسبی در مورد لیزر موهای زائد در بارداری انجام نگرفته است؛ پس بهتر است از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز شود.

کلام پایانی

بدن خانم‌ های باردار در این زمان دچار تغییرات شدیدی شده و هورمون ‌ها افزایش پیدا می ‌کنند و رشد موها در بعضی از قسمت ‌ها دچار تغییر و تحول شده و به شدت افزایش پیدا می کند. اگر در فکر لیزر موهای زائد در بارداری هستید، بهتر است دست نگه دارید تا نوزاد به دنیا آمده و هورمون ‌ها به حالت اولیه خود برگردند و بعد از آن با مشورت پزشک اقدام به این کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *